Roadtrip door Oeganda

Vliegen naar Oeganda gaat niet direct maar via Rwanda, dus na een prima vlucht van circa acht uur landen we eerst in Kigali. De tussenstop is kort en gelukkig zijn we snel op weg voor de laatste veertig minuten naar Entebbe, Oeganda.

Eenmaal in Entebbe aangekomen begint de cultuurschok al direct. Aan een gammel bureautje wordt onze temperatuur gemeten en krijgen we een bewijs mee dat we geen ebola hebben, gelukkig! Hierna kunnen we onze visum en bagage ophalen. Het was even schrikken toen de tas van David er na dertig minuten nog niet was, maar gelukkig bleek deze door een vriendelijke medewerker al van de band te zijn gehaald. Er staat netjes een chauffeur te wachten die ons naar onze eerste bestemming rijdt, het Airport Guesthouse. We drinken een lekker lokaal Nile Special biertje en maken ons op voor de volgende dag.

RWAKOBO ROCK – MBURO NATIONAL PARK

Al om 7:15 uur wordt onze auto bij de guesthouse afgeleverd. Met een stoere 4-deurs Toyota Rav4 zullen we de komende dagen Oeganda verkennen. Het is even wennen met het stuur aan de rechter kant 🙂 Na het ontbijt vertrekken we naar Rwakobo Rock in Mburo National park.

Mburo National park is een park in het Zuid Oosten van Oeganda. Het is het enige park in het land waar je zebra’s kunt spotten. Onderweg stoppen we even voor lunch op de evenaar. Na een rit van acht uur! komen we aan op de Rwakobo Rock waar we vriendelijk worden ontvangen met een verse passievrucht sap. Het was een intensieve rit. Het is duidelijk dat mensen in Oeganda niet goed kunnen rijden en het niet zo nauw nemen met de verkeersregels. We zijn dan ook best moe en gaan na het eten met uitzicht op bavianen, wrattenzwijnen en impala’s, vroeg naar bed.

De volgende dag staat er niet veel op het programma. We luieren lekker in de lodge en maken een wandeling met een gids. We spotten flink wat zebra’s! Als het begint te onweren haasten we ons terug en genieten we van de laatste avond. Morgen vertrekken we naar Lake Mutanda dat in de buurt ligt van Bwindi Forest (het thuis van de berg gorilla).

MUTANDA LAKE – BWINDI FOREST

Na een heerlijk ontbijt met pannenkoeken en lekkere koffie vertrekken we vroeg naar Lake Mutanda. Lake Mutanda is een prachtig meer met verschillende kleine eilanden. We hebben een Garmin bij de auto gekregen en zijn in onze nopjes met de moderne technologie dat ons precies vertelt waar we naartoe moeten.

Tenminste…de navigatie vindt het een goed idee om ons langs Lake Buyonyi te sturen. Een prachtig meer maar de weg is smal, hobbelig en langs een ravijn. David manoeuvreert de auto professioneel langs alle obstakels en na een rit van acht uur komen we aan bij Lake Mutanda Resort. Hier zullen we drie nachten verblijven. Van de Nederlandse managers, Arjan en Wouterine, horen we dat er een prachtige nieuwe snelweg ligt die ons naar het resort had kunnen brengen. Hiervan leren we dat je in Oeganda maar beter ook op de kaart kunt kijken :p

Als we gesetteld zijn in onze kamer ontmoeten we Philippe en Mathilde uit België waar we gezellig mee dineren. De volgende dag staan we om 5:30(!) op. We gaan op zoek naar gorilla’s! Alex, een medewerker van de lodge rijdt met ons mee omdat de plek waar we vandaan starten nogal lastig te vinden is. Het begint goed als we in het donker langs een ravijn moeten keren om een steile berg op te kunnen rijden. De weg die we in eerste instantie zouden nemen is door de regen onbegaanbaar geworden dus we rijden anders. Onderweg komen we veel kinderen in schooluniform tegen. Alex vertelt ons dat sommige kinderen wel drie uur moeten lopen naar school. Uiteindelijk zijn we om 7:30 op tijd voor de briefing. We worden ingedeeld in een jonge groep van vijf mensen, allemaal rond de dertig. Eerst moeten we nog weer veertig minuten rijden naar Rushaga, het vertrekpunt voor de gorilla familie te komen.

Een tocht naar de gorilla’s kan fysiek een flinke uitdaging zijn. Daarom staan er bij de start zogenaamde porters die voor een klein bedrag je tas dragen en je helpen als het lastig wordt. We voelen ons hier niet prettig bij maar het lijkt een soort sociale verplichting te zijn dus uiteindelijk vragen we Steven met ons mee. Gelukkig is onze tas erg licht. Als we klaar zijn om te vertrekken krijgen we stokken uitgedeeld en dat loopt erg prettig!

Na een klim van één uur zijn we pas aan de rand van de jungle. Vanaf de rand kost het ons slechts één uur om de gorilla’s te vinden. Dit is erg kort aangezien er gemiddeld twee tot vier uur voor staat en het zelfs acht uur kan duren! In het begin was er nog een beetje een pad maar inmiddels is er geen pad meer te bekennen en klimmen we langs de steile wand vol bomen en struiken omhoog en naar beneden achter de silverback aan. Hij heeft een beetje een humeur en elke keer als we hem gevonden hebben staat hij op en loopt hij weg. Dit gaat voor hem een stuk makkelijker dan voor ons! We spelen dit spel bijna anderhalf uur en dan beloont hij onze moeite door rustig te gaan zitten. We mogen bijna twintig minuten bij hem zijn en het is een ongelofelijke ervaring om op maar een paar meter afstand van dit geweldige dier te zitten! De silverback heeft ons flink laten dalen op de berg dus de klim terug is een zware! Maar uiteindelijk komen we weer goed aan bij onze auto.

We zijn vanavond de enige gasten in de lodge en kletsen gezellig met de managers. Morgen bezoeken we Kisoro. Kisoro is een klein stadje op veertig minuten afstand van Lake Mutanda. De volgende morgen rijden we na een lui ontbijt hierheen om te pinnen en tanken. Bij de Total wordt direct onze auto nagekeken en de lokale pompbediende maakt het zijn doel om onze auto helemaal op te lappen. Het is inmiddels al lunchtijd en dat doen we bij de Coffee Pot, een café met lekkere lunch en (voor Afrika) super snelle wifi! Hoezee! We versturen erna enkele kaarten vanuit het lokale postkantoor, eens kijken hoe lang ze erover doen. De volgende dag vertrekken we naar Queen Elizabeth National Park.

QUEEN ELIZABETH NATIONAL PARK

We vertrekken vroeg naar Queen Elizabeth National Park. Eén van de medewerkers van de lodge heeft vakantie dus we geven haar een lift naar Kabale. Ook deze rit zorgt weer voor veel verrassingen zoals een vrachtwagen die vast zit in de modder waar we ons langs manoeuvreren met behulp van de lokale mannen die de achterkant van de auto in bedwang houden.

We slapen de komende twee nachten in de Bush Lodge. Ons hutje kijkt uit over de Kazinga Channel en er zwemmen voor onze deur nijlpaarden die hele grappige geluiden maken. De Bush Lodge is één van de eco-lodges waar we om verblijven en dat betekent buiten douchen (je bestelt warm water voor een bepaald tijdstip en dan wordt de tank gevuld) en een toilet dat niet doorspoelt maar waar je zand op je plasje moet scheppen 🙂 Het diner is heerlijk en we slapen als een blok.

De volgende ochtend vertrekken we via Kasese naar de extreem luxe Mweya Lodge. We slapen hier niet maar lunchen er wel en maken gretig gebruik van de wifi. Om vier uur zal onze boot vertrekken die ons meeneemt naar het begin van Lake Edward. De oevers rond de Mweya Lodge zitten vol buffels, nijlpaarden en krokodillen. Ook zijn er honderden vogelsoorten te vinden, we kijken onze ogen uit!

Na de tocht gaan we terug naar de Bush Lodge en genieten we van het diner bij het kampvuur. Omdat de rit naar onze volgende bestemming, Kibale Forest, niet super lang is gaan we de volgende ochtend nog even Queen Elizabeth National Park in om onze eigen game drive te doen. We spotten veel antilopes, buffels en zelfs een paar leeuwen (heel in de verte). We laten het park verder voor wat het is en vertrekken naar Kibale.

KIBALE FOREST

Einde middag komen we na een modderige rit aan bij de Kibale Guest Cottages, we drinken lekker een biertje, eten niet zo lekker en gaan dan vroeg naar bed, want morgen gaan we weer tijdig op pad.

Kibale forest staat bekend om de chimpansees trekking. De volgende morgen staan we vroeg op en trekken onze trekking outfits weer aan, wij zijn er klaar voor! Het startpunt van de trekking ligt slechts een paar minuten rijden van de lodge, al wordt onze weg wel versperd door een omgevallen boom, of eigenlijk door een olifant omgelopen boom (echt waar!).

Na de algemene introductie worden we in kleine groepjes het bos ingestuurd. Deze wandeling is een stuk beter te doen dan die in Bwindi. Al snel horen we het gekrijs van de chimpansees en volgen we het geluid. We hebben geluk want we komen tientallen apen tegen, zowel in de bomen als op de grond. We maken veel foto’s en filmpjes en schrikken ons rot als een van de chimpansees ons een beetje bang maakt door te gillen en op ons af te rennen. Blijkbaar gebeurt dat vaker, maar schrikken is het wel! De rust is snel wedergekeerd en we leren veel over de verschillende leden van de groep, we zien zelfs een paar kleintjes! Ook lukt het ons om een selfie te maken met een aap (leuke opdracht Janine en Saina!) Het is een geweldige ervaring! Tegen de lunch zijn we alweer terug in de lodge en we besluiten einde middag nog even naar Bigodi te rijden en kopen we daar bij lokaal handycraft project twee mooie onderzetters 🙂

OP NAAR KENIA

Kampala is de hoofdstad van Oeganda. Wij bezoeken Kampala niet maar slapen in het Yellow Haven Guesthouse, gerund door een Nederlands/Iers stel. Dit resort ligt op circa anderhalf uur van het vliegveld. We drinken op de laatste avond een lekker biertje, eten erg lekker en genieten van het uitzicht op Lake Victoria vanuit onze kamer.

We delen graag nog een kort lijstje van dingen waar we dankbaar voor zijn geweest tijdens onze reis in Oeganda:
– De prachtige tochten naar de gorilla’s en chimpansees
– De geweldige natuur
– De lieve mensen
– De fijne auto
– De toiletrol en snoetendoekjes in de auto
– De warme douche
– De Lonely Planet
– De chocolade van Matthijs

We hebben ontzettend genoten van Oeganda, de prachtige natuur, lieve mensen en haar rauwe randje. Het was een enorm avontuur! En nu..op naar Kenia!