De andere kant van de wereld

We zeggen het steeds weer, maar iedere keer als we een reisverslag schrijven dan realiseren we ons hoe snel de tijd gaat en wat een voorrecht het is om al deze prachtige plekken te bezoeken.

Vandaag gaat een kinderdroom in vervulling, we reizen naar letterlijk de andere kant van de wereld, hoe vet is dat!

Auckland

Na een prima vlucht met China Airlines komen we tegen de avond aan in Auckland. We slapen ook deze keer weer in een Airbnb. Voorheen was dit een hotel, dus we hebben een kamer met eigen badkamer, dat is toch steeds erg plezierig. De wijk waar we verblijven is een soort hippe sjieke wijk, we voelen ons hier prima thuis 😉 We genieten van lekkere pizza bij Dante, koffie in de zon bij Little & Friday en ontbijt bij The Raw Kitchen.

We blijven een paar nachten in Auckland en nemen rustig de tijd om de stad en omgeving te verkennen en onze reis door Nieuw Zeeland verder uit te stippelen. Aangezien het winter is en we niet volledig zijn voorbereid op sneeuw is het even puzzelen voor we de beste route hebben bepaald.

Nieuw Zeeland heeft ontzettend veel vulkanen, het is er eigenlijk volledig op gebouwd. Hierdoor is er zelfs bij de grote steden veel prachtige natuur te vinden. We genieten van een wandeling naar Mount Eden en besluiten op een wat regenachtige dag de ferry naar Waiheke eiland te nemen en een paar van de vele wijngaarden die het eiland telt te bezoeken. We proeven heerlijke wijnen bij Stonyridge, Goldie en het prachtig gelegen Mudbrick en gaan met rode wangetjes terug naar huis.

Thames

Na vijf nachten in Auckland is het de hoogste tijd om het land verder te verkennen. We halen een huurauto op en vertrekken naar Thames. Vannacht slapen we in een caravan met uitzicht op de Kauaeranga vallei. David kan nauwelijks rechtop staan in de kleine caravan, maar het is knus en gezellig en we genieten van de nacht en de vier katten die bij deze Airbnb horen!

De volgende ochtend is het een heerlijk zonnige dag en gaan we de Hauraki Rail Trail fietsen. Dit is een oude spoorbaan waar tegenwoordig een wandel- en fietspad overheen loopt. We halen de (ietwat brakke) fietsen op in Paeroa en fietsen dan naar het Waikino treinstation. Het is een mooie route waar we zelfs door een kilometer lange oude spoortunnel fietsen, dat is best een beetje eng! Op de terugweg nemen we een alternatieve route en stoppen we om de Windows walk te doen. Dit is een wandeling door een oude mijn waarbij je steeds door een uitgehakt raam in de bergen naar binnen kunt kijken. Ook hier is de natuur weer prachtig. Na de fietstocht rijden we naar Rotorua. We slapen bij een ontzettend vriendelijk ouder stel met een hele mooie Jaguar!

Rotorua

Vandaag is het helaas niet zulk mooi weer maar we besluiten toch om Te Puia te bezoeken waar geisers een paar keer per uur meters hoog de lucht in blazen. Om op te warmen rijden we erna door naar hotsprings van Waikite Valley en dobberen heerlijk in de hete baden. Het weer wordt er niet beter op en we hebben gehoord dat Taupo de meest bijzondere McDonalds heeft omdat je daar kunt eten in een oud vliegtuig. Dat mogen we natuurlijk niet missen dus op naar Taupo voor vieze frietjes en een kleffe burger 🙂

Christchurch & Kaikoura

Dan is het alweer tijd om het Noordereiland te verlaten en naar het Zuidereiland te gaan. We hebben gehoord dat de natuur op het Zuidereiland vele malen mooier is, we kijken er erg naar uit! We vliegen op Christchurch, halen de huurauto op en slapen daar in een tuinhuisje. Er is geen toilet in het huisje en ook douchen moet bij de host in huis, dat is wel even onhandig, maar gelukkig is het slechts voor één nacht. We blijven niet in Christchurch, maar rijden de volgende ochtend naar Blenheim. Onderweg stoppen we bij Kaikoura waar we een prachtige wandeling maken en veel zeehonden zien. Eenmaal in Blenheim aangekomen ontmoeten we Cherie en Jim, twee ontzettend lieve mensen waar we de komende nachten slapen. Het is alsof we bij onze oudoom en tante gaan logeren.

Blenheim

Na een goede nacht is het vandaag feest want we hebben een wijn fiets tour geboekt! We worden opgehaald met een busje en naar het startpunt van de tocht gebracht, waar we de fietsen ophalen. We kunnen er ook voor kiezen om de tour op een tandem te doen! Dat doen we natuurlijk! We starten samen met twee jonge enthousiaste Australiërs maar die zijn we door hun hoge fietstempo al snel kwijt. Als eerste bezoeken we Cloudy Bay waar we, in plaats van vijf wijnen, maar liefst zeven wijnen krijgen om te proeven van de ietwat benevelde medewerker achter de bar. Vooral Annemiek vindt vanaf dat moment de tandem hilarisch en gierend fietsen we door naar een brouwerij en nog drie wijngaarden. De laatste wijngaard is Forrest waar we weer heerlijke wijnen proeven en besluiten een flesje mee te nemen. Aan het einde van de fietstocht treffen we de Australische vrienden weer en vooral de dame is compleet dronken 🙂 met dubbele tong worden we terug gebracht naar de Airbnb en slapen we als een blok, wat gek :p

Nelson & Abel Tasman National Park

In de ochtend is het alweer tijd om verder te gaan. We vertrekken naar Nelson. Onderweg stoppen we eerst bij het Aviaton museum dat hele mooie scenes heeft gemaakt met oude vliegtuigen. Daarna lunchen we nog even in Picton. Vanavond slapen we bij een Nederlands stel. het is erg leuk om te horen waarom een stel uit Amsterdam besluit om aan de andere kant van de wereld te gaan wonen. We gaan op tijd slapen want morgen gaan we een flinke wandeling maken.

Abel Tasman National Park is een prachtig natuurgebied waar je een of meerdaagse wandelingen kunt doen. Je kunt hier alleen komen via het water. We vertrekken met een kleine speedboot naar Bark Bay waar vandaan we naar Anchorage zullen wandelen. Het is een heerlijk zonnige dag en we wandelen 15 kilometer. Tegen half 4 worden we opgehaald met dezelfde boot en gaan we terug naar Nelson.

Greymouth & Arthur’s Pass

Vandaag is het tijd om naar het zuid westen van het eiland te rijden. Onderweg naar Greymouth stoppen we bij de Pancake rocks en maken snel foto’s in de storm en regen van deze mooie rotspartij. Hierna rijden we door naar ons Beachview Motel waar we lekker warm en veilig binnen de storm voorbij zien trekken.

Na een goede nacht vertrekken we vandaag alweer naar de oostkant van het eiland. We doen dat door de snelweg te rijden waar de Tranzalpine Express langs rijdt. Deze snelweg doorkruist het eiland en leidt je door prachtige natuur. Waaronder Arthur’s Pass dat het hoogst gelegen dorpje. is Hier stappen we uit en wandelen we in een uur naar de Devil’s Punchbowl waterval. Je kunt hier prachtig wandelen, maar het is zo koud dat we ervoor kiezen om het bij deze korte wandeling te laten en dan snel weer verder te rijden. Onderweg stoppen we nog een paar keer om te genieten van het prachtige uitzicht. Tijdens een van deze stops stuiten we op een klein grappig brutaal vogeltje, de Kea, een soort papegaai die zicht voortbeweegt door zijwaarts te springen en gekke geluiden maakt.

Banks Peninsula

Na een lange rit komen we aan bij onze laatste bestemming op het zuidereiland van Nieuw Zeeland, Little River. Dit is een dorpje op Banks Peninsula. Als we aankomen, na het volgen van spannende bergweggetjes, moeten we een beetje huilen van geluk. We komen aan in een prachtig stukje natuur en onze Airbnb is een hutje dat midden in de vallei aan een kleine rivier ligt. Het is een luxe en prachtige cabin en we genieten volop!

De volgende ochtend staat er als we wakker worden al een luxe ontbijt klaar op de veranda, wat een feest! Vandaag rijden we rond over de prachtige Banks Peninsula en ’s avonds creëren we onze eigen burgers op de bbq.

Met pijn in ons hart verlaten we Litttle River om de natuur te verruilen voor wat cultuur in Wellington. We vliegen in nog geen 45 minuten van Christchurch naar ‘Windy Welly’. Onze Airbnb is een appartement midden in het centrum. De hosts zijn vriendelijk, wel wat onpersoonlijk, maar het appartement is schoon en luxe en dat is fijn.

Wellington

De laatste twee dagen in Nieuw Zeeland genieten we van wat Wellington te beiden heeft. We bezoeken de City Gallery waar we uren (ja echt uren) spelen met Lego op een architectuur tentoonstelling 🙂 Verder drinken we lekker biertjes en gaan we naar The Man from U.N.C.L.E met Dolby Atmos geluid, iets dat blijkbaar uber vet is. We hebben geluk want het is ‘Wellington on a Plate‘, een soort rollende keukens, dus dat is smullen!

En daar is het dan alweer, het onvermijdbare einde van dit deel van onze reis. We hebben erg genoten in Nieuw Zeeland met haar prachtige natuur en vele gezichten. Stiekem kijken we ook wel uit naar iets warmere temperaturen die voorspeld worden voor Sydney, onze volgende bestemming!