David en Annemiek gaan ‘down under’

We zijn al meer dan twee maanden op reis en nu gaan we naar Australië! Voor ons beide een nieuw continent en we hebben er ontzettend veel zin in! See you down under mate!

CAIRNS

Om geld te besparen heeft David flink zitten puzzelen en een zeer betaalbare vlucht gevonden. Het enige nadeel: het is een vlucht met maar liefst twee tussenstops! Na een gebroken nacht, een stop in Singapore en een stop in Darwin, komen we tegen lunchtijd aan in Cairns. We slapen de komende twee nachten in een hostel genaamd Travellers Oasis. We worden vriendelijk ontvangen door de manager. Gelukkig is de hostel schoon en hebben we een privé kamer. Nadat we onze spullen hebben uitgepakt, verkennen we Cairns. We lunchen bij Paradiso, een pas geopend café bij Kickarts Contemporary Arts.

De volgende dag gebruiken we om ons reisplan verder vorm te geven, want eigenlijk hebben we alleen de eerste twee nachten en een huurauto geregeld. ’s Avonds eten we lekker bij Green Ant Cantina, waar ze niet alleen een prima kangeroeburger hebben (arme Skippy), maar ook prima zelfgebrouwen bier. Erna gaan we naar de bioscoop om de nieuwe Pixar film Inside Out te zien. Overigens is deze film een echte aanrader!

Daintree & GREAT BARRIER REEF

Op onze derde dag in Australië halen we de huurauto vroeg op en rijden we eerst naar het Noorden, naar Cape Tribulation. We rijden door Daintree Forest en maken een wandeling over het unieke strand waar het regenwoud overloopt in de oceaan. Hierna vertrekken we terug naar het Zuiden.

We hebben ervoor gekozen om te gaan duiken bij het Great Barrier Reef. Vanuit Port Douglas vertrekken er dagelijks veel boten naar het outer-reef, waar het koraal nog in goede staat is. Omdat de Airbnb prijzen in Port Douglas aan de hoge kant zijn besluiten we een privé kamer te huren in Julatten, een klein dorpje in de middle of nowhere op 40 minuten rijden van Port Douglas. Het is winter in Australië en dat betekent dat ze zon al rond 18:00 uur onder gaat. Als we bij de Airbnb aankomen worden we hartelijk ontvangen door Hanne, een oudere dame die alleen in het huisje woont. Ze is ontzettend vriendelijk en zorgt ervoor dat we niets te kort komen. We hebben nog niets gegeten en Hanne vertelt ons dat er een paar kilometer verderop een tavern zit. Wow, het is alsof we een film instappen die zich afspeelt in klein dorpje in Amerika! We eten lekker en gaan vroeg naar bed want morgen gaan we duiken!

Hanne verwent ons om 6:30 uur met een heerlijk ontbijt, eieren en spek, “a full brekkie”! Een paar uur later vertrekken we vanuit Port Douglas met de Poseidon naar het Agnicourt Reef. Alles is ontzettend goed geregeld, dat is wel even iets anders dan duiken op Koh Tao! Bij de balie waarschuwen ze ons voor ruwe zee, maar ach, wij kennen ruwe zee nog van Thailand, hoe ruw kan dat nu helemaal zijn? Ruim 1,5 uur heen (en dus ook later terug) stuiteren we met 35km/h wind over de zee. Op het achterdek probeert een groot deel van de reizigers zich staande te houden terwijl ze om de beurt overgeven (Annemiek staat er ook tussen) en de crew rent ijverig heen en weer met schone zakjes en koude handdoeken. Eenmaal binnen het koraal is de zee een stuk rustiger en gaan we met onze Nederlandse gids duiken bij Cathy. Er is veel stroming en dat maakt de duik wat lastig, maar het is wel ontzettend mooi. De tweede duik is bij The Maze. David gaat het water in maar Annemiek blijft even op de boot om bij te komen. De derde duik bij The Point is heel erg mooi, alsof we door de set van Finding Nemo heen zwemmen, erg indrukwekkend!

Na een misselijkmakende rit terug gaan we naar het huisje waar Hanne voor ons heeft gekookt. Ze heeft garnalen gemaakt en vertelt dat ze 16 jaar lang garnalenvisser is geweest met haar man. We dachten dat we best op onze privacy gesteld waren, maar stiekem is het best leuk om zo bij mensen thuis te slapen en ze te leren kennen.

TOWNSVILLE

Aangezien we ervoor gekozen hebben in  twee weken een groot deel van de oostkust van Australië te verkennen, vertrekken we de volgende dag alweer naar Townsville. Het is een rit van bijna 8 uur dus we stoppen onderweg slechts een paar keer om te kijken naar de Malanda waterval en de Curtain Fig Tree. We pauzeren nog een laatste keer voor een verrukkelijke lunch bij Mungalli Creek Bio Dairy. Daarna rijden we door naar Townsville. Het Airbnb appartement is splinternieuw maar ligt buiten het centrum naast een begraafplaats, slik, dat hadden we niet gezien! De eigenaar is er niet om ons te ontvangen, maar we vinden onze weg prima.

Na een goede nacht gaan we Townsville verkennen. Het is een leuk kuststadje. Na de lunch gaan we met de boot naar Magnetic Island. We maken hier een mooie wandeling door de natuur, het uitzicht vanaf de berg is prachtig en we worden extra verrast als vlak voor onze neus een kangoeroe de berg opspringt. Als we na de wandeling besluiten nog een ander stuk te lopen zien we ook een koala in de boom, wat een schattig diertje! We nemen de boot terug en kijken ook erg uit om morgen naar Airlie Beach te rijden.

AIRLIE BEACH & WHITSUNDAY ISLANDS

We hebben van te voren besloten om onderweg naar Airlie Beach nog even te stoppen in Charters Towers. Dit vergeten dorpje heeft elf bezienswaardigheden die binnen 20 minuten allemaal zijn te bezichtigen. Na een gezonde lunch bij Healthy rijden we door naar Airlie Beach. Eenmaal aangekomen is de host niet thuis maar er ligt een goede en grappige omschrijving voor ons klaar. Het is fijn om een keuken te hebben waar we kunnen koken. Later op de avond komt onze host, Heather, thuis. Ze blijkt een voormalig backpacker te zijn, die met haar vriend in Airlie Beach is gebleven.

Vandaag gaan we zeilen bij de Withsunday Islands, dus de wekker staat vroeg. Na het duiken een paar dagen geleden heeft Annemiek oorpijn gekregen. Het is vandaag zo heftig dat we besluiten om niet te gaan zeilen maar in plaats daarvan naar de dokter te gaan. We krijgen sterke medicijnen mee na de constatering van een flinke oorontsteking. Gelukkig heeft David wat dingen kunnen aanpassen in de boekingen en nu gaan we morgen met een andere boot alsnog zeilen. We verkennen Airlie Beach en koken en kletsen savonds met de kleurrijke Heather en haar, ietwat boos op de wereld, huisgenoot.

Het is een geluk bij een ongeluk! De boot, de S.V. Domino, waar we vandaag me gaan zeilen is een stuk kleiner dan de boot waar we gisteren mee zouden gaan zeilen. We gaan met maar vijf mensen (zeven inclusief schipper en assistent) op pad! Het is een heerlijke dag! De zon schijnt, er staat wat wind waardoor we stukken ook daadwerkelijk kunnen zeilen en we gaan naar Black Island waar we de enige mensen zijn. Eerst gaan we een stuk snorkelen en wat een geluk als we een grote zeeschildpad tegenkomen! Helemaal blij gaan we aan land en lunchen we heerlijk op het eiland. Na de lunch zeilen we langzaam terug naar Airlie Beach. Dit zijn van die dagen waarvan je hoopt dat ze niet voorbij gaan.

CAPE HILLSBOROUGH & ROCKHAMPTON

We hebben bedacht dat we kangoeroes van dichtbij willen zien. Dit kan bij zonsopgang op het strand van Cape Hillsborough. Dit is alleen 1,5 uur rijden vanuit Airlie Beach, de wekker gaat om 4:30 uur! We rijden flink door en als de zon opkomt voelt het als een race tegen de klok. Gelukkig zijn we nog net op tijd om een paar kangoeroes in de ochtendzon te zien, het was zeker de moeite van het vroege opstaan waard. Aangezien het pas 7:00 uur is als we klaar zijn rijden we via Eungella National Park door naar Rockhampton. In Eugella National Park kun je vogelbekdieren zien. Na de koala, kangoeroe en schildpad is dit kleine verlegen diertje de volgende op de lijst. We hoeven niet lang te wachten want na slechts een paar minuten wachten op het uitzichtpunt spotten we de eerste, wat een super leuke kleine beestjes!

We doen nog een kleine wandelroute door het park en lunchen bij een vriendelijke Oostenrijkse meneer. Hierna rijden we door naar Rockhampton. We zullen hier maar één nacht slapen omdat het slechts een tussenstop is om naar Noosa te komen. Slapen doen we vannacht in een mooie grote villa bij Leya, een keurige dame en haar gezin. Ook vanavond gaan we eten bij een tavern een klein stuk verderop en weer verbazen wij ons over het publiek, prachtig!

NOOSA

Na een goede nacht is het tijd om naar Noosa te gaan. Op de weg naar Noosa ligt het kleine slaperige dorpje Maryborough. Dit stadje is de geboorte plaats van P.L. Travers, de schrijfster van Mary Poppins. Er staat een bronzen beeld voor haar ouderlijk huis, dat willen we natuurlijk wel even zien! Eenmaal aangekomen zien we dat het huis te koop staat en dat er werklui bezig zijn. Brutaal vragen we of we even binnen mogen kijken en dat mag! Jeej! Wij lopen gewoon in het huis van P.L. Travers! We komen bij van het avontuur met een lunch en rijden dan door naar Noosa. We komen in Noosa aan als het al donker is en we worden hartelijk en met wijn ontvangen door de energieke Airbnb host Suzy. Ze kletst ons de oren van het hoofd en na twee wijn voor het eten lukt het ons om los te komen omdat we nog boodschappen moeten doen. Het huis ligt goed centraal maar is eigenlijk vrij vies. Gelukkig zijn we hier maar twee nachten 😉

De volgende dag is het tijd om Noosa te verkennen. Het is een wat chiquer kuststadje en staat vooral bekend om de prachtige natuur in Noosa Heads National Park. We kiezen voor een wandeling langs de kust en genieten van mooie uitzichten over de heftige zee. Na dat harde werken is het uiteraard tijd voor een biertje en avondeten. Morgen vertrekken we naar Brisbane!

BRISBANE

Voordat we naar Brisbane vertrekken besluiten nog één keer een ijsje te halen bij Massimo, een superlekker ijswinkel in Noosa. We hebben de weersverwachting van Nieuw Zeeland bekeken en zien dat het er ongeveer 10 graden is. Daar zijn we niet helemaal op voorbereid dus we rijden als eerste naar een shoppingmall in Brisbane en kopen bij één winkel de benodigde lange broek en shirts met lange mouwen. Als we bij de Airbnb in Brisbane aankomen moeten we bijna huilen van geluk, zo mooi is het appartement waar we de komende drie nachten zullen verblijven. De hosts, James en Kayla, vertellen ons dat ze de volgende ochtend zelf op vakantie gaan dus we hebben het huis ook nog eens voor onszelf! We kiezen ervoor om lekker bij de Brisbane Brewery Co te gaan eten. We zijn heel erg blij om weer in een westerse stad te zijn.

Na een heerlijke nacht verkennen we de stad en gaan we naar de Queensland Gallery of Modern Art. We krijgen een rondleiding van een vriendelijke meneer door zalen met lokale kunst, Japanse hedendaagse kunst en Aboriginal kunst. Na een mooie dag kopen we lekkere hapjes en houden we een Netflix marathon (Wet Hot American Summer). De volgende dag verkennen we de stad verder en bezoeken we Brisbane Power House, een soort Westergasfabriek waar momenteel de World Press Photo 2015 tentoonstelling is. Op de terugweg nemen we de pont terug. Het is erg leuk om deze mooie stad ook vanaf het water te zien. Onze laatste avond alweer in Brisbane, helaas! Morgen vertrekken we naar het volgende land, Nieuw Zeeland! We kijken er naar uit!