Busy Bangkok en Chillen op Koh Tao

De afgelopen weken zijn in sneltreinvaart voorbij gegaan. En wat hebben we veel gezien! We kunnen het nauwelijks bevatten. Het is echt tijd om het wat rustiger aan te doen zodat we de ervaringen goed in ons kunnen opnemen. Maar voordat we gaan chillen gaan we nog even een paar dagen naar busy Bangkok 😉

Busy Bangkok

Vanuit Dubai vertrekken we met Emirates in een A380 naar Bangkok. We hebben voor het eerst in ons leven wifi aan boord van een vliegtuig, dat is toch voor 5 minuten erg leuk 😉 Daarna gaan de telefoons weg want het leuke aan vliegen is toch ook wel de mega selectie films en series in de entertainment set 🙂 Na een ietwat turbulente vlucht landen we tegen de avond op Bangkok Airport. We nemen een taxi naar ons Airbnb appartement. Wow wat is het hier klam warm en wow wat een mega stad! Het appartement is luxe en fijn. Eerst maar even een nachtje goed slapen, dan kunnen we morgen de stad verkennen. We komen erachter dat we Bangkok eigenlijk niet echt hebben voorbereid dus we duiken nog snel even op Tripadvisor om de must see en must eat te ontdekken.

De volgende dag gaan we op weg om de stad te verkennen. Het appartement blijkt redelijk uit de richting te liggen, maar met de metro zijn we snel in het centrum. We lopen wat rond en drinken een drankje op een dakterras. Bangkok is weer totaal anders dan waar we de afgelopen weken zijn geweest en de cultuurschok krijgen we flink te verwerken. Die avond eten we lekker lokaal bij Taling Pling, roken een sigaar bij Whisgars en lopen terug via een Soi Cowboy, een berucht steegje vol hoertjes, ladyboys en foute clubs. We kijken onze ogen uit! We besluiten om helemaal terug te lopen naar het appartement en komen bij toeval langs een enorm hippe pop-up markt genaamd ArtBox. Het is een terrein vol leuke kraampjes. Na wat rondneuzen lopen we verder naar ons appartement.

De volgende dag gaan we naar de Terminal 21 mall waar we genieten van een hele goede mani pedi. Dat hebben we wel even nodig omdat we langzaam zeer gefrustreerd raken van de taxichauffeurs die allemaal geen woord Engels spreken en ons, zelfs als we het adres in Thais laten zien, steevast op de verkeerde plek afzetten. We besluiten een lokale simkaart te kopen zodat we op Googlemaps de chauffeurs een handje kunnen helpen. Dat scheelt iets maar alsnog is er veel geduld nodig om echt ergens te komen. Gelukkig kost een taxi ritje gemiddeld 3 euro.

Voor onze laatste dag in Bangkok hebben een fietstour geboekt bij Co van Kessel. Het is ontzettend leuk om Bangkok van een hele andere kant te zien! Na de fietstour gaan we lekker eten bij Tealicious. We gaan vroeg naar bed want we hebben besloten om (heel budget-verantwoord) de bus te nemen naar Chumphon om daar op de catamaran te stappen naar Koh Tao.

Chillen Koh Tao

De wekker gaat om 4:30 uur, pfff, dat valt zwaar. Gelukkig kunnen we zesenhalf uur in de bus slapen. Eenmaal in Chumphon aangekomen stappen we op de snelle catamaran en varen we in twee misselijkmakende uren naar Koh Tao. Op de pier worden we opgehaald door het hotel.

We slapen de komende nachten in Aukotan Place, een super fijn nieuw hotel op Koh Tao. We hebben een grote eigen kamer met airco, tv, koelkast en een privé badkamer. We doen de komende dagen even rustig aan want over een paar dagen beginnen we met onze PADI Open Water.

De dagen vliegen voorbij en we vullen ze met alleen maar fijne dingen. We verkennen het eiland op een scooter, lunchen en eten heerlijk bij verschillende restaurantjes op het eiland en gaan bijna elke dag naar Yoga. Namasté! We komen erachter dat het tempo van de afgelopen weken te hoog was en besluiten dan ook om onze reis aan te passen. We blijven langer op Koh Tao en zullen Japan (en ook Shanghai en Seoul) uit het programma schrappen. Het is even slikken omdat we beiden erg graag naar Japan wilden, maar als we in dit tempo doorreizen is het voorbij voor we het weten en dat is zonde van de reis. We boeken nog wat extra nachten in het fijne hotel en voelen ons enorm zen bij deze beslissing.

Padi

Op 10 juli is het dan eindelijk zo ver, we gaan duiken! Nou ja, we krijgen de eerste theorie les en de dag erna gaan we duiken. Braaf bekijken we de video en doen we in de avond ons huiswerk. De volgende dag worden we door onze instructeur Erik en mede duikers Lineke en Sara opgehaald voor onze eerste duikles. Het klinkt heel spannend, maar we gaan naar een zwembad waar we eerst in ondiep en later in diep water de eerste duikles krijgen. We vullen de halve dag met oefenen en gaan na de les terug naar de duikschool voor het tweede deel van de theorie les. Op dag drie starten we met een laatste theorie les en het examen. We slagen allebei met vlag en wimpel, jeej! En dan is het tijd voor het echte werk. We vertrekken met de boot naar de eerste dive site, Japanese Gardens. We zien ontzettend veel vissen, het is prachtig! Na ongeveer een half uur onder water gaan we terug en vertrekt de boot naar de tweede site, Twins. Daar zien we een clownfish (Nemo) met een baby!

Wist je dat: De film Finding Nemo een grote fout heeft? Op het moment dat de moeder van een baby clownfish overlijdt dan transformeert de vader zichzelf naar een vrouw. De vader van Nemo in de film had dus eigenlijk de moeder van Nemo moeten worden.

Tijdens het duiken doen we allerlei oefeningen om betere duikers te worden. We moeten onze duikbrillen vol laten lopen met water, we moeten op de juiste manier stijgen en dalen en we leren wat we moeten doen als onze tank geen lucht meer heeft. We duiken vandaag naar 12 meter, morgen gaan we naar 18 meter. Dat is het maximale dat je als Open Water Diver mag duiken.

Op de laatste dag van de cursus vertrekken we heel vroeg in de ochtend, 6:30 uur, met de boot naar de derde dive site, HTMS Satakutt. Annemiek is nog steeds misselijk van de dag ervoor dus als we merken dat de zee ook vandaag erg ruw is, is het geen feestje. Gelukkig lukt het om duik drie om een scheepswrak en vier, bij White Rock, goed uit te voeren en we krijgen beide onze PADI, hoezee!

David heeft de smaak te pakken en gaat over een paar dagen nog verder voor zijn Advanced Open Water. Annemiek zet geen voet meer op de boot dus is tevreden met de Open Water Diver.

De tijd kwijt

De dagen na het duiken gaan voorbij in een waas. We houden uiteraard elke dag bij wat we doen, maar we kunnen dat het beste samenvatten tot: uitslapen, eten, strand, eten, yoga, eten, kickboksen (David dan), eten, slapen 🙂 We genieten enorm van de rustige flow waar we inzitten.

In de laatste week gaat David nog twee dagen duiken om zijn Advanced Open Water te halen. Hiermee kun je in plaats van 18 meter, naar 30 meter diep duiken. Hij duikt nog 5 keer waaronder zelfs een nachtduik!

Grappige vertalingen in Thailand

Op Koh Tao doet men erg zijn best om ervoor te zorgen dat toeristen begrijpen wat er in het Thais op borden staat. Wij hebben heel erg gelachen om de vertalingen die we zijn tegengekomen. Hieronder enkele mooie voorbeelden!

Terug naar Busy Bangkok

Na bijna drie weken op het eiland is het dan toch echt tijd om verder te gaan. We zijn gek op Koh Tao maar de wanderlust begint weer te kriebelen. Omdat we niet nog een keer zeven uur in een bus willen zitten nemen we deze keer de Lompraya catamaran naar Surat Thani en vanuit daar vliegen we naar Bangkok. We slapen de komende twee nachten in een hotel in de wijk Sukhumvit en gebruiken de  dagen om de stad nog een beetje te verkennen.

Gedurende de rustige dagen op Koh Tao zijn we gaan kijken hoe we verder zullen reizen. We boeken een goedkope vlucht naar Cairns in Australië en besluiten om vanuit daar naar Brisbane te gaan rijden. We hebben alleen de eerste twee nachten in Cairns geregeld, dus we zijn erg benieuwd wat het Australië avontuur ons gaat brengen!

We zitten inmiddels al bijna op de helft van onze reis, het gaat zo verschrikkelijk snel! We willen beide nog veel meer van de wereld zien en gelukkig liggen er nog mooie dingen in het verschiet!

Australië, we komen eraan!