Annemiek en David op safari

Na alle prachtige natuur die we in Oeganda hebben gezien zaten we nog flink in de flora en fauna stemming! Maar eerst zullen we twee nachten overnachten bij Henk in Nairobi.

NAIROBI

Nairobi wordt ook wel gekscherend Nairobbery genoemd. We zijn van te voren goed gewaarschuwd en zijn alert. Gelukkig wacht Kennedy ons op bij het vliegveld. Als we naar het appartement van Henk rijden negeert Kennedy alle rode stoplichten. Hij vertelt ons dat het maar beter is om niet te stoppen met de auto als het donker is. Bij het appartement drinken we gezellig een cold Tusker met Henk. De volgende dag moet Henk gewoon aan het werk, maar daarvoor gaat hij eerst nog even kickboksen, om 7 uur! David besluit met hem mee te gaan en Annemiek doet lekker rustig aan in het appartement.

Tegen lunchtijd worden we opgehaald door Kennedy die ons naar de Lavington Mall brengt waar we lekker lunchen bij het Art Caffe. Hierna brengt Kennedy ons naar de fabriek waar de motorfietsen van Koneksie worden geassembleerd. We krijgen een korte rondleiding en rijden dan met Henk mee terug. Verkeer in Nairobi kan een chaos zijn. Zo ook deze avond en we besluiten om de file af te wachten bij het Ole Sereni Hotel dat uitkijkt op Nairobi Nationale Park. Na alsnog een aardig stuk in de file gaan we lekker pizza eten bij Under the Radar.

MASAI MARA

De Masai Mara is samen met de Serengeti in Tanzania het bekendste Nationale Park van Oost Afrika. De Masai Mara zit boordevol wildlife waaronder olifanten, giraffen, leeuwen, gazellen, buffels, cheeta’s, luipaarden, hyena’s, enkele neushoorns enzovoort.

We kijken erg uit naar onze safari! Om 7 uur worden we bij het appartement opgehaald om van Nairobi naar Masai Mara National Park te rijden. Na een mega-lange en hobbelige rit komen we aan bij het Matira Bush Camp. Vooral David is helemaal klaar met de bus! We worden gelukkig vriendelijk ontvangen en blijken ook hier de enige gasten te zijn. Als we naar onze tent worden gebracht worden we weer even op de proef gesteld. We hebben in Oeganda al een aantal keer in een tent geslapen, maar helaas is dit wel erg back to basics. We gaan maar snel lunchen en nadat Annemiek binnen twee minuten al vijf keer door muggen is gestoken is de sfeer geweldig πŸ˜‰

Onze eerste gamedrive staat einde van de middag op de planning en we stappen met een beetje tegenzin weer in de minivan. Gelukkig wordt het al snel beter als we een paar leeuwen in een boom spotten! We rijden door en zien ook veel buffels, zebra’s en gazellen. Als we terugkeren naar het kamp gaan we nog even langs de leeuwen en als wij er zijn klimmen ze een voor een naar beneden, wat er vrij onhandig uitziet πŸ™‚ Simon is een Masai en reist deze dagen met ons mee om sneller dieren te vinden. s β€˜Avonds eten we lekker en gaan we vroeg naar bed. Men waarschuwt ons nog even dat we de schoenen niet buiten moeten laten staan omdat de hyena’s deze dan meenemen..slik..slaap maar lekker! We horen de hyena’s veelvuldig lachen in de nacht!

Onze tweede gamedrive dag begint al vroeg, we vertrekken on half 7. Douchen is erg basic dus we accepteren dat we de komende dagen wat minder fris zijn. De Masai Mara ligt er prachtig bij deze morgen en we zien meerdere luchtballonnen van het uitzicht genieten. Al snel spotten we de eerste olifant! Hij is nog ver, maar het is een mooi plaatje. En dan wordt het beter. We zien hyena’s, een jakhals en een giraffe van heel dichtbij. Later hebben we nog meer geluk en zien we twee cheeta’s die een gazelle opeten.

Dan is het tijd voor ontbijt, dat doen we onder een boom met uitzicht over de Mara.
Na het ontbijt rijden we nog even door en zien we een groep van tien olifanten! Het is dan inmiddels tijd om terug te keren naar het kamp. Als we vlakbij zijn moeten we door een stuk modder, dat kan de minivan niet aan en we komen vast te zitten. Gelukkig worden we snel weggesleept door een jeep die in de buurt is. We lunchen lekker in het kamp en wachten op de tweede gamedrive van de dag.

Na een flinke regenbui gaan we weer op pad. De wegen zijn nu nog lastiger voor onze minivan en we moeten veel keren omdat de paden zijn ondergelopen. Het omrijden heeft als voordeel dat we een groep giraffen tegenkomen met een kleintje! Later komen we ook nog twee spelende volwassen leeuwen tegen, dat levert een paar mooie foto’s en filmpjes op! En als kers op de taart zien we op de weg terug nog een olifanten familie met kleintjes! Voor Annemiek is dit kamp toch echt wat te basic. Gelukkig is er een mogelijkheid om te upgraden en hebben we toevallig net een paar dagen geleden een extraatje van Ellen en Cors gekregen, daar gebruiken we mooi een deel van om naar een luxere tent te verhuizen, hoezee! We genieten er volop van πŸ™‚ Midden in de nacht worden we wakker van een hard gekraak, dat is best schrikken, we blijven muisstil liggen en vallen uiteindelijk in slaap.

De volgende ochtend horen we dat er een olifant naast onze tent is geweest, deze olifant heeft ook nog eens de waterleiding stuk gemaakt. Er wordt ons verteld dat ze dat vaker doen in hun zoektocht naar water. Door de kapotte waterleiding vertrekken we wat later dan verwacht voor de vierde gamedrive. Direct staat de groep leeuwen ons op te wachten, deze keer is ook de moeder erbij. Ook komen we weer een olifant tegen die we van erg dichtbij kunnen bekijken. We hebben drie van The Big Five gezien (buffels, leeuwen, olifanten) maar we missen er nog twee. We gaan verder op zoek naar de neushoorns en luipaarden, maar helaas vinden we ze niet. Het is inmiddels weer tijd om terug te gaan naar het kamp.

Na de lunch en een paar uur relaxen in onze luxe tent vertrekken we om vier uur weer voor onze laatste gamedrive. We worden gebeld dat er een luipaard is gespot, we racen er naartoe, maar helaas is hij alweer weg voordat wij er zijn. Jammer maar het was een goede poging! Tegen het einde van de dag stoppen we midden op de Mara en zet onze gids twee stoeltjes en een fles wijn neer. We bekijken de prachtige zonsondergang. Dan is het tijd om terug te rijden naar het kamp, het wordt hier heel snel donker en dan is het kamp lastig te vinden. We dineren, gaan dan tijdig naar bed en hopen dat er geen olifanten langs zullen komen.

De volgende ochtend worden we na een goede rustige nacht vroeg wakker. De rit naar Nairobi is lang dus we vertrekken direct na het ontbijt. Na weer een lange rit komen we aan bij het Bidwood Hotel in Nairobi. We hebben een heerlijke kamer met aparte woonkamer, keuken en badkamer. We eten in het restaurant en genieten enorm van de luxe!

Deze safari heeft ons zeker uitgedaagd! Maar wat hebben we veel prachtige natuur en mooie dieren gezien! Asante Kenia! Op naar Dubai!